ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО ЗГОРАННЯ СЕМІНАР-ТРЕНІНГ ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Мета: ознайомлення з поняттям емоційного згорання та зі способами саморегуляції емоційних станів вчителя; підвищення професійної компетентності й самооцінки психолога. Хід тренінгу Вступ 1. Тема та мета тренінгу. 2. Поняття емоційного згорання та його специфіка у професії вчителя. Релаксація — це м'язове та психічне розслаблення для відновлення життєвих сил. Той, хто оволодів цією технікою, зможе не лише ефективно відпочивати, а й плідно працювати. Техніку релаксації може легко засвоїти кожен, потрібні лише щоденні тренування впродовж 5—10 хв. Актуалізація професійного само сприйняття психологів 1. Об'єднання учасників у малі групи. 2. Вправа «Очікування». 3. Вправа «Психолог очима інших»: а) 1 група — з погляду вчителів; б) 2 група — з погляду адміністрації; в)обговорення. 4. Вправа «Моя соціальна позиція». Вибрати із запропонованих соціальних позицій ту, яка відповідає вам як практичному психологу: «господар», наймана робоча сила, богема (вільний художник), маргінал, людина, яка перебуває за межами соціуму. 5. Вправа на самоствердження «Я — фахівець». Відпрацювання навичок взаємодії психолога з іншими членами колективу 1. Вправа «Ситуації». Робота в парах (5 хв). Ситуація № 1. Директор— психолог Спробуйте переконати директора з авторитарним стилем керівництва в тому, що школі потрібен психолог, і цей психолог — саме ви. Організуйте коротку самопрезен-тацію. Ситуація № 2. Заступник з НВР — психолог Заступник із навчально-виховної роботи нав'язує вам виконання завдань, які не входять до ваших обов'язків. Ваші дії? Свою думку обґрунтуйте. Ситуація № 3. Заступник з ВР — психолог Ви провели діагностичне вивчення проблеми, пов'язаної з вживанням наркотиків серед підлітків, і виявилося, що серед ваших учнів дехто вживає наркотики. Заступник директора з виховної роботи просить вас ознайомити його з результатами дослідження. Ваші дії в цій ситуації? Ситуація № 4. Завгосп — психолог Ви — молодий спеціаліст, вам виділили кабінет, але крім стола і стільця в ньому більше нічого немає. Ваші спроби поговорити із завгоспом — безуспішні, але кабінет необхідно підготувати відповідно до вимог. Ваші дії? Обговорення: — Які прийоми, стратегії, моделі поведінки (агресивна, пасивна, відповідальна) використовували під час розв'язання проблеми? — Чи був такий досвід раніше? — Які почуття й думки переважали в такій ситуації? 2. Вправа на зняття напруження «Я — це я». Ознайомлення зі способами саморегуляції емоційних станів 1. Мозковий штурм «Мій рецепт подолання стресу». Обговорення. 2. Ознайомлення зі схемою «Психічна саморегуляція в умовах діяльності: ЗАСОБИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ Переключення уваги Раптове перенесення уваги з об'єкта думки, що хвилює, на інший
Самопідбадьорювання Самокритика, самопідтримка з метою зміцнення віри в себе, у свій успіх у роботі
Самонаказ Наказ самому собі на дії в екстремальних, напружених ситуаціях
Самопереконання Аргументована дискусія з самим собою з доказами * про здатність самостійно регулювати свої психічні стани та поведінку в колективі
Самонавіювання Психотерапевтичний метод, який дає змогу за допомогою власних слів знімати нервове напруження, робити психічну розрядку
Ауто-генний тренінг Система прийомів свідомої психічної саморегуляції людини 3. Інформаційне повідомлення «Чому потрібно вміти розслаблятися». Виконання релаксаційних вправ 1. «Гора з плечей» Виконується стоячи, сидячи чи навіть ідучи. Максимально високо підніміть плечі, відведіть їх далеко назад і опустіть. Саме та'кою має бути щоденна постава. Результат: знімає м'язове напруження в плечовому поясі та спині; підвищує впевненість у собі, поліпшує настрій. 2. «Керування гнівом» Виконується сидячи або стоячи; за необхідності — навіть під час бесіди. «Дихання животом». Вдихніть носом, рахуючи до чотирьох, видихніть через рот, рахуючи до п'яти. Виконуйте, доки не відчуєте заспокоєння. Результат: допомагає впоратися зі стресовими ситуаціями, заспокоює, знімає негативні емоції (гнів, страх, хвилювання). 3. «Розслаблення через напруження» Виконується лежачи або зручно сидячи на стільці. Напружуйте та розслаблюйте послідовно частини тіла, починаючи з ніг і закінчуючи м'язами обличчя. Можна полежати чи посидіти кілька хвилин розслаблено. Результат: релаксація всього тіла і зняття нервового напруження, стресів, що накопичилися впродовж дня. 4. «Ниточка на маківці» Виконується під час ходьби. Уявіть, що до вашої маківки прикріплена ниточка, яка вас тягне доверху. Поки ви в дорозі, відкиньте всі думки, окрім однієї — про цю ниточку. Результат: покращується постава, нормалізується дихання, минає напруженість і очікування неприємностей. Підсумки Вправа «Мої враження та побажання» Чому потрібно вміти розслаблятися? Розслаблення — це мистецтво й наука водночас. Релаксація — це м'язове та психічне розслаблення для відновлення життєвих сил, і хто оволодів цією технікою, зможе не лише ефективно відпочивати, а й плідно працювати. Техніку релаксації може легко засвоїти кожен, потрібні лише щоденні тренування впродовж 5—10 хв. ПОРАДИ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ • Визначте для себе головні життєві цілі й зосередьте зусилля на досягненні їх. • Не нехтуйте спілкуванням. • Зробіть кроки для усунення причин напруження. • Використовуйте короткі паузи (хвилини очікування, вимушеної бездіяльності) для розслаблення. • Подбайте про психотерапевтичний вплив середовища, що вас оточує (кольорова гама). • Обговорюйте з близькими людьми свої проблеми. • Навчіться слухати, щоб зрозуміти спів розмовника. • Знайдіть резерви часу. • Відпочивайте разом із сім'єю. • Знайдіть місце для гумору та сміху у вашому житті. • Музика — це теж психотерапія. • Фізичні вправи знімають нервове напруження. • Допоможе зміна діяльності, коли позитивні емоції від приємного заняття витісняють сум.
|